Sunday, March 17, 2013

bagai buih di lautan.


"Pahala menunggu dengan sabar dan yaqin dengan janji Allah itu adalah pahala bersangka baik dengan Allah. maka ketahuilah pahala itu ditarik, waktu menunggu itu tidak lagi dikira ibadah apabila kita mula bersangka buruk kepada Allah. apabila kita keluh kita tidak yaqin dan kerap putus asa melihat dunia ini dengan mata kesedihan sahaja. kerana kita seakan mengatakan aturan Allah utk hidup kita tidak seindah org lain! maka hati2 bila nak sedih, hati2 bila nak putus asa. malu malu malu lah dengan Allah!"
-Dipetik dari FB seorang senior yang sangat MasyaAllah.BarakaAllahu feehaa.

"Kau tahu,kalau Allah kasi kau ujian yang berat sangat,nanti mesti confirm Dia akan kasi kau hadiah yang paling special tak sangka-sangka.Betul..aku macamtu..masetu aku ada ujian beraaat sangat lepastu,Dia kasi aku something and aku syukurr sangat2.."

Ujian..mehnah..mendekatkan atau menjauhkan kita dengan Dia,Maha Pencipta ?.

Kata seorang teman itu bagaikan masuk ke telinga..lalu jatuh ke hati.Seperti mencari-cari erti hikmahNya yang tersembunyi.Kata Ustaz Asri Zainal Abidin,bekas Mufti Perlis," Al Huzn (sedih) itulah yang mampu membawa kita kepadaNya.." Aw kamaa Qaal.

Bukanlah saya post entri ni nak kata saya tengah sedih.oh ualls tak okay.hehe nak jugak uolls de.....

Ok back to serius bisnes,


Kita manusia.Kita hamba.Kita lemah.sangat lemah.bukannya malaikat yang sangat sangatlah perfect..yang tiada dosa..tiada rasa sakit dan sebagainya.Tapi kita cuma hamba kan?Kita punya hak juga untuk rasa marah kalau disakiti..rasa sedih bila ditinggalkan kan?

ya..memang benar...tapi..perlu kah kita balas?Contoh kalau dia baling kita gelas,kita kena baling jugak kah?hmm..saya cuma mampu senyum aje.Kita husnuzzhon..mungkin dia TERbaling,mungkin dia TERsalah baling atau dia tengah practice main bola for olympics ke ke ke..kan kan..

kata teman saya barakaAllah fiiha yang katanya diambil dari seorang Syeikh hafizhohuAllah
:"Husnuzzhon itu..walau salah,tapi tetap akan diberi pahala"


wahhhhh bestnyeeeee.best kan?Kita husznuzzhon banyaaak gile pun Allah tetap catit sebagai amal kebaikan buat kita.best kan kan?

Ikhlas itu..Rahsia Allah.Tiada siapa yang tahu dia Ikhlas..tiada siapa yang tahu apakah Ikhlas itu benar wujud dalam hatinya..tiada siapa tahu..kecuali hanya Allah.

Apa yang saya tahu tentang definasi Ikhlas..ialah tiada lain hanya mencari keredhaan Allah.Ya,itu yang saya tahu tentang Ikhlas.Dan tatkala kita rasa kita sedang 'ikhlas',maka ketahuilah duhai teman,itu bukanlah  Ikhlas.Walaupun kita 'rasa' yang kita hanya mengharapkan keredhaan Allah.Ya,itu yang saya dengar..apa yang saya tahu sekadar  di bumi ini selama 21 *almost InsyaAllah* tahun.

Dalam persahabatan dalam satu perhubungan..jangan sesekali mengharapkan balasan.Jangan sesekali mengharapkan dia akan balas sepertimana kita memberinya.Jangan sesekali.Jadilah manusia yang banyak memberi..memberi tanpa balas..memberi dengan sepenuh jiwa..tiada lain hanya mengharapkan redha Ilahi.
Jadilah pencinta yang serius..cinta..bukan pada suami sahaja okay?Tapi pada ibu abah pada teman teman juga pada sekelian alam.


Jadilah seperti awan, melindungi sang mentari
Jadilah seperti si mentari,sinarnya menyinari bumi
Jadilah seperti bulan,cahayanya memukau semua hati
Jadilah seperti bumi,diamnya merendah diri
menerima segalanya dengan kerelaan hati.

saya sangat suka dengar bunyi kicauan burung.tak tahu kenapa..tapi,bunyinya seperti peringatan buat kita agar sentiasa bertasbih memujiNya.


Allahumma Solli Wa Sallim Wa Baarik 'Alaih wa 'Ala Aalih~

No comments: