Tuesday, September 20, 2011

KataNya itu,pasti.

Dunia yang melelahkan..
Sebagai hamba,kita harus perbanyakkan husnuzzhon.Husnuzzhon tanpa henti.Kata teman saya,"Aku da penat nak husnuzzhon dengan die.penat sgt.penat sgt nak mengalah.."
Ketika itu,saya faham.Faham dengan hatinya,hati yang penat untuk mengalah.Pernah teman saya bertanya,"kenapa asyik cakap pasal mengalah aje..ade probs ke?".
Saya?Masalah?Saya mencarinya atau dia yang mencari saya?.Kadang itu saya lebih rela tangan ini yang bicara.Saya tak mampu untuk berkata.kadang itu,saya lebih selesa menulis dari bicara.

Kadang kita,lupa dengan tujuan hidup.Kadang terasa sepi,sepi tanpa hadaf di qalbi.Kadang kita lupa,kita ada akhirat.Kita ada Allah.Tiap kali,bila mehnah datang,tiap kali kata-kata itu datang meniupkan semangat ini."alah..tkyah sedihlah.kan Allah ada :)"entah,siapa dia yang tiupkan,saya benar-benar tak tahu.Saya fikir malaikat hafazah.Lalu saya tahu,yang kata itu,yang tiup itu,Allah,Tuhan saya,Tuhan awak,Tuhan kami semua.La Ilaha Illa Allah,MUhammad Rasulluah.

Tiap kali,andai amarah mulai datang,kata pada diri,Jangan marah,Jangan Marah!Nabi tak suka..Allah pun tak suka.Saya benci marah,saya benci sifat itu.Saya benci hati ini bila marah.Kita semua patut benci sifat ini.Apabila sifat ini kuasai diri,kuasai jiwa,mampu musnahkan hubungan kita sesama manusia dan hubungan kita dengan Dia.
'Org ckp buat baik bls dgn baik. Jht bls dgn jht.tapi klau jht bls dgn baik,tak ke kejhtn tu akn terhapus?'
-Gemilang.



Mungkin,blog ini diciptakan untuk semua menulis,meluahkan bicara.Mungkin juga untuk 'melupakan' kita,yang kita ada Allah,Tuhan yang Maha Mendengar..mungkin juga.Saya tidak ingin bicara yang sedih-sedih yang sad-sad,kalau asyik cakap pasal saya aje mesti muakkan ;).


sungguh,dunia ini amat melelahkan.amat memenatkan,amat menyedihkan,amat memilukan..saya kata ini,sebab saudara kita di Palestin.Saya kata ini,kerana  saudara kita yang lapar dan kita di sini tanpa henti kenyang tanpa bersyukur.Saya kata ini,kerana kita lupa untuk bersyukur.Saya kita ini,untuk ingatkan diri dan kami.Saya kata ini,kerana ini lembutkan hati.
Jom..kita lembutkan hati,dengan Al Qur'an :) Dengar bacaan,baca sebaris ayat itu lagi tenang dari seluruh isi dunia.This is fact ok..
...sebab bila Hati kita tenang,Hati ini lepaskan sepenuhnya padaNya,apa lagi yang kita harapkan?Selain Rahmat dan InayahNya..

Mari beramal.Mari banyakkan memberi!Jom!Tak rugi k~

2 comments:

Anonymous said...

Surah Saba' ayat 13:

Dan amat sedikitlah antara hambaKu yang bersyukur.

Bayangkan..ini Allah yang kata..

Ummu Bilaal said...

http://www.youtube.com/watch?v=LjQKUJC9hnQ


yup,sebabtu kene banyakkan bersyukur ok! :)