Monday, April 25, 2011

tak macam biasa.

Cuaca di Mesir,sekejap sejuk..sekejap panas.Paginya terasa sejuk,tengaharinye terasa panas.Malamnya terasa angin sejuk esok nya pula panas.Memang takboleh nak duga.Sebab itu ramai yang kata cuaca Mesir nie tak boleh nak'predict' lagi.Cuacanya tidak menentu.Walhal sepatutnya sekarang ini sudah pun masuk di ambang musim panas.Gitulah yang saya tahu..


Perasaan saya masih sama.Mungkin waktu itu rindunya saya pada Bumi Singa.Tapi kini,saya rasa,Bumi Kinanah ini semakin memanggil saya.Saat pertama kalipulang ke Bumi Kinanah ini,saya rasa 'hati' saya lain.Takut pun ada.Bermacam-macam persoalan bermain di benak.Mesir masih macam dulu lagi ke?Rasa mcm unsecured pulak...manemane ade jaisy.Tapi,lama kelamaan,bila tengok balik..hm MasyaAllah terasa hubbul wathan mereke:)MasyaAllah sangat.Syabab di sini pun rasanya semakin bertanggungjawab pula.Mereka bersatu hati meredekan keadaan yang zahmah awi di sini.NI apa yang saya lihat lah..tkper.kte husnuzzhon aje.Alhamdulillah Alhamdulillah..



Ada kata,mesir seperti biasa..bezanya cuma terasa kebebasannya.Kejamnya bila dapat tahu 'dia' angkara semua!Sedih bila dapat tahu keadaan Libya dan Yaman yang semakin mengancam jiwa.Semoga Allah memelihara kamu semua!



15 maddah..secara perlahan..saya cuba untuk memahami.Kadang terasa nak nangis,kadang terasa stress yang sangat sampai tak mampu tuk berkata-kata.Semuanya terasa mengejut.Sekejap sekejap tahu dah imtihan pula.Rasa macam semuanya datang secara tekejut....



Kelakarnya bila dapat tahu lagu'For The Rest Of My Life' ada versi Melayu,'Sepanjang Hidup'.Terkekek-kekek saya mendengarnya..lebih-lebih lagi tajuknya.Tapi,MasyaAllah 'alaihi kerana fasih sungguh berbahasa walaupun hanya setakat lagu jelah..






Kadangkala...saya rasa saya sunyi.Saya sepi.Tiada teman di sisi.Kadang itu,saya perlukan seorang teman untuk sering berada di sisi.Alhamdulillah setiap kali duka melanda,sepi terasa,Dia berikan apa yang saya perlukan,bukan yang saya inginkan.Bila difikirkan kembali, hampir semua teman diam menyepi,sibuk menyulubungi diri.Kadang terasa wujudii ka'adamii.

Sungguh,nikmatNya tak pernah dan takkan pernah dihitung.Seringkali,husnuzzhon saya tetapkan dalam qalbi.Semakin hari,hati terasa sensitivity.Saya tak boleh ditinggikan suara,tak boleh kalau berbual tak lihat wajah saya.mungkin makin tua agaknya.Tapi,bagi saya,adab itu penting,sungguh penting.Tapi,siapalah saya .Kita Hamba..layak andai semua yang sakit itu kita rasa.Besar mana kita nya..





Kadang rasa,blog ni ada manfaatnya,kadang rasa nak tutup pula.semakin hari semakin saya rindukan Langit Ilahi.Semoga Allah berikan kekuatan.

doakan.

No comments: