Tuesday, July 16, 2013

tersenyum si qamar.


Entah kenapa jari ini seperti memanggil-manggil untuk ditulis.Setelah sekian lama,seperti terasa haus.Dahulu,saya menulis kerna punyai teman yang juga minta menulis(blogging).Tapi kini,mumkin mumkin..dia sibuk..dan mumkin mumkin juga zaman sudah maju jadi tak ramai nak berblogging ye dak?

Alhamdulillah sudah Ramadan yang ke6!yaaay Alhamdulillah!!Tapi terasa cepat sangat masa berlalu.Rasa sangat sangat cepaaaaaaaaat.Lebih lebih lagi sekarang ini tika ini saya mengambil Diploma Pengajian Islam sepenuh masa di Az Zuhri.Alhamdulillah Alhamdulillah rase best sangat sangat.Alhamdulillah.
First,kerana ustaz nyeee.ehh kerna asatizahnya :p
Secondly,kerna Ilmunya..dan cara mereka menyampaikan Ilmu itu dengan bermacam-macam bentuk.
Menjadikan diri untuk lebih berani ke depan.lebih matang dan lebih lebih lagi rajin!Usaha juga harus lebih :)

Dan..ALhamdulillah..terasa masa berjalan begitu pantas.Terasa segaala-galanya berjalan dengan begitu pantas.Kini,saya terasa semangat belajar semakin kuat.Mungkin kerna pelajarannya yang sangat asyad,perlukan bacaan yang banyak serta fokus yang paling utama.


Setiap insan merasai kepahitan dalam kehidupan.Dan apabila kita melihat semula,saat saat getir yang pernah kita lalui..kadang,tak pernah duga yang kita sudahpun lepas dari kesusahan tersebut.Maha Suci Allah yang telah memudahkan segala-galanya.Dan,paling penting,berkat usaha,doa orang-orang tersayang,serta QaddaraAllah.

Andddd,paling saya rindu ialah Bahasa AraaB!saya sangat rindu untuk berkomunikasi dalam bahasa Arab.Setiap bahasa,apabila kita jarang praktikkannya,maka akan hilang dan luputlah ia.sayang kan? :( Jadiiiii,untuk itu!Maka,perbanyakkanlah baca bacaan Arab,berbual dalam bahasa Arab punbole hashtag.
Saya masih lagi contact ustazah saya di mesir.Katanya,awak mesti berbual dengan saya hari2 setengah jam dalam bahasa Arab supaya awk tidak lupa bahasa Arab mesyi?

Memanglah sukar untuk berkomunikasi dalam satu bahasa yang lain andai bi'ah nya sungguh tidak membantu...kan?Hendak seribu daya,taknak memanglah seribu macam dalihnya lah.

Dalam satu fatrah,di mana kita pernah merasai kemalasan yang teramat.Rasa boleh ajelah.hentam sajelah..asal buat ajelah..kan?Memang saya akui saya juga pernah lalui zaman "itu".MUngkin kerna pengalaman yang mengajar diri dan bermacam macam manusia yang saya temui,membuat diri ini lebih fikir tentang hakikat hidup ini.Lebih lebih lagi dengan meningkat nya usia dini hari.

ok pun bole.'

jujur ya,kena lah selalu muhasabah diri.Ustaz saya kata,Tak kesah kalau kita fail kat dunia ni,takpelah..aslkan jangan sesekali kita fail kat akhirat sana.Sebab kan akhirat kehidupan kita yang sebenr-benarnya kan?Memang saya akui,terlalu banyak sangat dugaan serta mehnah yang menyeliputi diri ini.Tapi,biarlah kita jadi hamba yang sentiasa usaha untuk perbaiki diri.


"Apa yang telah ku beri pada agamaKU?"

Ustaz kami menanyakan soalan ini pada kami.
Mungkin kita ini tidaklah beranni untuk kedepan berdakwah macam pendaie hebat senusantara.Tapi,mungkin dengan kecil-kecilan sperti,berniaga,mengajar orang mengaji ke,menyebarkan ilmu ke..membantu syabab untuk lebih dekati masajid ke..dan sebagainya.
Moga usaha sekecil ini dapat memberatkan timbangan di hari sana InsyaAllah.



Kita ni jadi hamba,jangan banyak kecil hati sesama kita.Jadi ibu,banyakkanlah maaf,jadi teman,lapangkanlah dada.Sebaik-baik manusia itu yang suka memberi kemaafan pada orang lain.
Kata Professor Muhayya.
ok de MasyaAllah sangat,sangat best.Sangat MasyaAllah.



Mengimbas kenangan lalu,denga hape saya hilang di'ambil' orang tanpa pulangkan sampai bila-bila...
saya ambil hikmah bahwasanya mungkin..mungkin saja Dia ingin saya lupakan segala memori terdahulu,kerna ia terlalu istimewa,sangat sangat istimewa.Untuk selalu sematkan ia dalam jiwa,dalan sanubari yang lekatnya sampai bila-bila.Kerna tiap insan yang ada,wujud nya mereka,wujudnya ia adalah satu pengajaran buat diri.Untuk lupakn,memag tidak sekali-kali.Kerna ia terlalu sangat sangat istimewa.



*

Tak kenal..maka tak cinta.Macamana nak cinta kalau kita tak kenal?Ok...jadi nak cinta Ramadan,banyakkan baca tentang Ramadan k?

Peringatan:Semoga amalan kita sebelum Ramadan,ketika juga selepas moga ia berterusan k?
Kerana sebaik-baik amalan ialah amalan yang kecil tapi ia tetap berterusan,au kama qaal.

What you give,you get!
jom banyakkan beri..banyakkan senyuuuuuuuum and banyakkan selawat :)
husnuzzhon banyak banyaak.


sekian.
post ini menunjukkan ialah saya seorang yang suka berbicara.setuju?kalau setuju sila senyum.tak setuju,sila comment.
be the best!yosh!



No comments: